Home-Ovi 1.0

Home-Ovi 1.0

2020-03-18 0 By Reni

Március 16. óta a diákok otthonról tanulnak, ugye, online távoktatásban, már amennyire ez lehetséges. Na de mi van az ovisokkal? Nem rendelték el ugyan az óvodák bezárását egyelőre (márc. 17. van, amikor ezt írom), de mindenkit kértek, ha van rá mód, tartsák otthon a gyermeket. Úgyhogy itthon maradtunk. Abban a helyzetben vagyok, hogy meghozhattam azt a döntést, hogy határozatlan időre kivonom magam a forgalomból.

Azt gondolom erről az egész vírusos dologról, hogy nem az a kérdés, letarolja-e az országot, hanem az, hogy mikor, és mennyire. Itt most nem hetekről van szó, hanem valószínűleg hónapokról, tisztán látszik, ahogy fokozatosan bénul meg az egész kontinens.

Szóval, úgy tűnik, elég hosszú időszak áll előttünk, amit a gyermekkel itthon töltünk. Ez most nem olyan, mint egy pár napig vagy egy hétig tartó betegség, aminek látod a végét, meggyógyul a gyermek és újra megy oviba, folytatódik a munka. Benne van a pakliban, hogy ebben a nevelési évben már nem is megy vissza… Azért ez rémisztő, na. És amíg az iskolásoknak megvan a feladatuk, igyekeznek a távoktatást/levelező képzést valahogy megvalósítani, az ovisoknál semmi ilyen nincs. A szülő kezdjen az óvodással valamit. Bármit. Tökmindegy. Nála még ez nem számít.

Hát már hogyne számítana!
Nem is feltétlenül az egyedfejlődés vagy (nagycsoportos esetén) az iskolára való ráfordulás miatt, de minden családtag idegrendszerének megóvása érdekében. Nem lehet csak úgy lógni a levegőben hónapokig! Már pár nap után simán az idegbaj szélére sodródik az ember, hát még úgy, hogy se vége, se hossza a napoknak. Játszótér, játszóház, közösség nyista, ugyebár, hát itthon kell foglalkoztatni a törpét. Én már a hétvégén elkezdtem azon agyalni, mit fogok kezdeni vele, magunkkal.

Gatyamadzag meghúz, harci festék felken, tár megtölt. Indulhat a buli!

Legfontosabb: a napirend

Megnéztem az óvoda honlapján, ők mikor mit csinálnak. Nagyjából úgy néz ki a történet, hogy 8-kor kezdődnek a foglalkozások: egyéni, szabad játék, kisebb csoportokban ismeretszerző foglalkozás, mese, tornaóra, tízórai folyamatosan, aztán játék a szabadban (nyilván időjárásfüggő), majd délben ebéd, aztán alvásidő, fél 3-tól uzsonna, aztán megint szabad játék, illetve foglalkozások. Elég tág fogalom tehát, minden csoport a szokásai szerint osztja be az időt.

A gyermeket hívtam segítségül, mesélje el, hogyan alakul a nap a csoportban. Ezek alapján a következő napirendet állítottam össze magunknak (az időpontok körülbelült fognak jelenteni, nem írom ki minden óra elé, hogy “kb.”):

6.30-8.00 Ébredés, öltözés, hajcsinálás, reggeli, fogmosás
Apa még bejár a munkahelyre, fél 8 körül indul, utána kezdődik a napunk a gyermekkel.
8.00-9.00 Mese és beszélgetés. Meselámpás (mint az oviban): mécses egy mécsestartóban, gyermek elhelyezkedik a mesepárnáján, anya pedig mesét olvas meghatározott témában. Erről a témáról aztán beszélgetünk egy kicsit.
9.00-10.00 Kézműveskedés: rajzolás, festés, ragasztás, barkácsolás, varrás stb.
10.00-12.00 Tízórai után szabad játék
12.00-12.30 Ebéd
12.30-13.30 Mese, majd csendespihenő
13.30-15.30 Tornaóra, játék a szabadban, kertészkedés
15.30-17.00 Uzsonna után társasjáték, szabad játék, apavárás

Nagyon akartam valami tematikát, pár ötletet össze is írtam, és a gyermek is besegített, így a neten talált okosságokkal együtt összeáll a kép lassanként.

Hétfőn (márc. 16.) a vírus témával kezdtünk. Azt szerettem volna, ha a Loli a maga ovis szintjén képbe kerül, hogy mi ez az egész, ami most zajlik. Olvastam egy betegséges mesét, aztán arról beszélgettünk, milyen betegnek lenni, mi okozza a betegséget, mi a járvány, hogyan kerülhetjük el, mik azok a kórokozók, hogyan néz ki a vírus. Néztünk képeket mikroszkópról, nagyított vírusokról és persze a koronavírusról, amit a gyermek le is rajzolt. Én meg megvarrtam textilből és együtt megtömködtük, még örökítőanyagot raktunk bele (cérnát). 😀

Elkészült a plüssvírus 😀

Kedd (márc. 17.) a barátságról beszélgettünk. Mi a barátság, kik a barátok az oviban, mit szeretnek játszani, mit játszanak együtt stb. A kézműveskedés pedig ajándékok rajzolása volt (színezőt készített a Loli), amit betettünk saját készítésű borítékokba, hogy aztán majd átadható legyen a következő találkozásnál.

Barátos mese és ajándék a barátoknak.

Szerda (márc. 18.) a tenger a téma, ezt a Loli kérte. Két éve Horvátországban voltunk nyaralni, azóta teljesen rá van kattanva a tengerre. Aztán lesz még tavasz – ez elég sokáig boncolgatható, a víz világnapja, állatok stb. Szeretnék még zenehallgatást, zenélést, éneklést, ha melegszik az idő, akkor kertészkedést, veteményezést, ilyesmiket.

De még ez is nagyon kevés lesz, úgy érzem, a következő hosszú időszakhoz képest. Abban reménykedem, hogy a napirenddel és a kis témákkal elejét vehetjük annak, hogy rövid időn belül egymás agyára menjünk… Vagy nem…

Brainstorming! Kinek milyen ötlete van még? Ki mihez kezd otthon az ovisokkal?


(A cikk frissítése várható, mert igyekszem megörökíteni, miket csináltunk nap mint nap.)


Home-Ovi naptár

Március

16., hétfő: koronavírus; rajzolás, plüssvírus varrása
17., kedd: barátság; színező készült az ovis barátoknak
18., szerda: tenger; (papírért mentünk a háziorvoshoz, így a kézműveskedés kimaradt)
19., csütörtök: tenger; horvát nyaralás fotóinak nézegetése, tengerpart festése
20., péntek: kaméleon (Loli kérésére); kaméleon rajzolása, színezése

23., hétfő: tavasz; illusztráció készítése anya tavaszváró meséjéhez 🙂
24., kedd: tavasz; napocskarajzolás, színezés, vágás, ragasztás
25., szerda: unikornis (a gyermek kérte ezt a témát… no comment); unikornis színezése, csillámporral beragasztása
26., csütörtök: cicák; wc-gurigából cicák vágása, festése, ragasztása
27., péntek: fák és erdő; pöttyözős festéssel fa készítése